§ 15
Stk. 1. Social- og Beskæftigelsesudvalget består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på social- og beskæftigelsesområdet. Udvalget varetager den samlede beskæftigelsesmæssige indsats i forhold til alle borgere, som kan bidrage på arbejdsmarkedet. Målet for indsatsen er, at der skabes plads til alle på arbejdsmarkedet, at virksomhederne har den arbejdskraft, der er behov for, og dermed at yde en indsats for borgere, som ikke er lykkedes med at finde beskæftigelse selv.
Udvalget varetager endvidere den samlede indsats for, at voksne, der ikke er på arbejdsmarkedet grundet nedsat funktionsevne, holder sig aktive hele livet med det mål, at kommunen i samspil med borgeren og dette netværk hjælper borgeren til så vidt muligt at kunne klare sig selv og have mulighed for et selvstændigt og meningsfuldt liv sammen med andre.
Udvalget varetager endvidere den samlede indsats for unge med særligt behov og disses familier med det sigte, at kommunen i et samarbejde med både børn og forældre medvirker til, at det enkelte barn trives og udvikler sig. Udvalget varetager denne samlede indsats overfor unge, som har afsluttet folkeskolen inkl. 10. klasse og som er omfattet af uddannelsespligten.
Udvalget varetager følgende opgaver:
- Den aktive beskæftigelsesindsats
- Sikre et tæt samarbejde til arbejdsmarkedets parter
- Ydelser inden for lovgivning om aktiv socialpolitik, herunder engangsydelser, rådighedsvurdering, kontanthjælp, revalidering og ledighedsydelser
- Ydelser inden for sygedagpengeområdet
- Lov om danskundervisning
- Bevilling af fleksjob og revalidering
- Indstilling til pension
- Integrationsloven (introduktionsforløb og program) – herunder den koordinerende integrationsindsats
- Tilbud til voksne med behov for særlig støtte
- Døgntilbud for voksne
- Dagtilbud og aktivitetscenter til voksne
- Boformer til voksne med sociale problemer
- Kvalitetsstandarder, godkendelser, opfølgning og tilsyn
- Specialundervisning til voksne
- Bevilling af førtidspension
- Hjælp til udlændinge i særlige tilfælde (repatriering)
- Økonomiske ydelser og tilskud i forbindelse med bolig
- Boliganvisning
- Alkohol- og Stofmisbrugsbehandling
- Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
- Forberedende ungdomsuddannelser
- Ungdommens Uddannelsesvejledning, for så vidt angår ungeindsatsen
- Lov om kommunal indsats for unge under 25 år.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalg og Byråd om:
- Planer og politikker, herunder mål, inden for udvalgets område
- Budget for udvalgets område.
§ 16
Stk. 1. Børne- og Uddannelsesudvalget består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver i relation til dagtilbud for børn og unge, undervisning, sundhed og kriminalitetsforebyggelse med fokus på, at kommunen som medspiller til både børnene og forældrene medvirker til, at det enkelte barn trives, udvikler sig og får en undervisning, der gør det muligt for den enkelte til at kunne gennemføre en kompetencegivende uddannelse. Udvalget er ansvarlig for tilbud og undervisningsforløb i folkeskolen, 10. kl. og på ungdomsskolen jfr. Folkeskoleloven og ungdomsskoleloven. Udvalget varetager følgende opgaver:
- Dagtilbudsområdet, inkl. Selvejende institutioner med driftsoverenskomst, specialpædagogisk bistand for småbørn samt tilsyn med private dagtilbudsordninger
- Folkeskoleområdet, inkl. Specialskoler og herunder specialtilbud evt. i samarbejde med andre kommuner
- Ungdomsskoler – dog ikke forberedende ungdomsuddannelser
- Ungdommens Uddannelsesvejledning for så vidt angår grundskolevejledning
- Den kommunale Sundhedstjeneste, herunder vedligeholdende fysioterapi for børn
- Den kommunale tandpleje
- Børne- og Ungerådgivningen
- SSP (kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem kommune og politi)
- Supplerende dagtilbuds- og skoleformer
- Specialtandlæge.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalg og Byråd om:
- Planer og politikker, herunder mål, inden for udvalgets område
- Budget for udvalgets område
- Ændringer i styrelsesvedtægt under udvalgets område.
§ 17
Stk. 1. Idræts- og Fritidsudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af idræts- og fritidsområdet - herunder de folkeoplysende foreninger samt frivillighedsindsatsen med henblik på at styrke kommunens samarbejde og fælles interaktion med civilsamfundet.
- Udvalget varetager følgende opgaver:
- Folkeoplysningsområdet
- Fritids- og foreningsaktiviteter
- Fritidsforanstaltninger for børn og unge
- Elite- og talentudvikling
- Bredde-, motions- og handicapidræt
- Svømmehaller og Idrætsanlæg
- Voksenundervisning, herunder aftenskoler, daghøjskoler og folkeuniversitet
- Kystlivredningstjenesten.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalg og Byråd om:
- Planer og politikker, herunder mål, inden for udvalgets område
- Budget for udvalgets område
- Regler for ydelse af støtte til foreninger under udvalgets område.
§ 18
Stk. 1. Kultur- og Turismeudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens kulturelle aktiviteter og turistmæssige forhold. Udvalget har fokus på kommunens strategiske kultur- og turismeindsats.
- Udvalget varetager følgende opgaver:
- Bibliotekerne
- Museer og Kulturarv
- Teater- og Biografforhold
- Musikskole, musikalsk grundkursus og andre musikaktiviteter
- Kulturhuse
- Børnekultur
- Kunstneres og kreative miljøer
- Den kommunale campingplads og Helsingør Vandrerhjem
- Turistmæssige forhold – herunder udvikling af turisme.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalg og Byråd om:
- Planer og politikker, herunder mål, inden for udvalgets område
- Budget for udvalgets område
- Regler for ydelse af støtte til foreninger under udvalgets område
§ 19
Stk. 1. Omsorgs- og Sundhedsudvalget består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af den borger – og patientrettede sundhedsmæssige indsats, så den understøtter alle borgeres sundhed og trivsel. Udvalget varetager tillige den umiddelbare forvaltning af kommunens sociale og sundhedsmæssige opgaver i relation til de ældre med det mål at understøtte et værdigt og godt ældreliv. Varetagelsen af begge indsatsen sker med det sigte, at kommunen sammen med borgeren og dette netværk medvirker til at hjælpe borgeren til et aktivt liv og til så vidt muligt at kunne klare sig selv længst muligt i et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Udvalget varetager følgende opgaver:
- Hjemmepleje og plejehjem/plejeboliger
- Borgerrettede sundhedsydelser, herunder forebyggelse og sundhedsfremme
- Patientrettede sundhedsydelser, herunder kørsler samt ambulant og specialist genoptræning
- Vedligeholdende genoptræning efter serviceloven
- Kvalitetsstandarder, godkendelser, opfølgning og tilsyn
- Hjælp i særlige tilfælde – herunder hjælp til efterlevende
- Delpension og folkepension efter gammel lov (bevilling)
- Kropsbårne hjælpemidler (tilføjes)
- 18- og § 79-midler (tilføjes).
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalg og Byråd om:
- Planer og politikker, herunder mål, inden for udvalgets område
- Budget for udvalgets område.
§ 20
Stk. 1. By-, Plan- og Trafikudvalget består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver vedrørende byudvikling, planmæssige og trafikale forhold. Varetagelsen sker med det mål, at indsatsen på områderne er sammenhængende og helhedsorienteret. Udvalgets område omfatter også administration, myndighedsudøvelse, tilsyn, anlæg, drift og vedligeholdelse i henhold til lovgivning, vedtægter, regulativer mm vedrørende:
- Veje, Byrum, stier, trafik, trafiksikkerhed og parkering
- Gravearbejder
- Kollektiv trafik
- Udførsel af anlægsarbejder under udvalgets område
- Udførelse af anlægs- og driftsforpligtelser på broanlæg, hvor Helsingør Kommune er ejer eller medejer
- Vedligehold af veje og stier
- Byggelovgivningen
- Boligloven
- Byfornyelsesloven
- Planlovgivningen – herunder landzonesager som har ophæng i planloven
- Mestre
- Overholdelse af servitutter og deklarationer med kommunal påtaleret
- Byrum
- Bevillingsnævn
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalg og Byråd om:
- Planer og politikker, herunder mål, inden for udvalgets område
- Budget for udvalgets område
- Vedtægter, regulativer og reglementer for udvalgets område, herunder lejevilkår for stadepladser og udstillingsarealer
- Takster og afgifter for de under udvalget hørende områder.
Stk. 4. Bevillingsnævnet består af politidirektøren eller en repræsentant for denne, 2 brancherepræsentanter valgt efter indstilling fra henholdsvis Horesta og 3 F, og 3 af By-, Plan- og Trafikudvalgets medlemmer samt et sagkyndigt medlem.
Det sagkyndige medlem kan eksempelvis være et byrådsmedlem, en ansat i den kommunale administration eller en person fra erhvervslivet.
§ 21
Stk. 1. Klima- og Bæredygtighedsudvalget består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver vedrørende klima- og miljømæssige forhold. Endvidere varetager udvalget et overordnet fokus på verdensmålene samt bæredygtighed – herunder udarbejdelse af et samlet oplæg til en klima- og bæredygtighedsstrategi. Udvalget varetager ikke konkrete bæredygtighedsvurderinger i forhold til øvrige fagudvalgs sagsområder.
Udvalgets opgaver er:
- Vedligehold af grønne områder
- Parker og rekreative områder
- Anlæg af Klimatilpasningsprojekter
- Sandfodring af Nordkysten / kystbeskyttelse
- Miljø- og Naturbeskyttelse
- Miljøgodkendelser herunder husdyrbrug
- Naturpleje
- Havmiljø
- Råstofindvinding
- Vandområdet, grundvand, recipienter, spildevand og kyster, havmiljø
- Jordforurening
- Affald
- Energiforsyning
- Klima
- Rottebekæmpelse
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalg og Byråd om:
- Planer og politikker, herunder mål, inden for udvalgets område
- Budget for udvalgets område.