Leverandørlisterne anvendes ikke til opgaver under 100.000 kr. Til disse opgaver sker udvælgelsen af leverandører ud fra en konkret faglig vurdering, der foretages af kommunens ansvarlige projektleder uden forudgående indhentelse af tilbud. Projektlederen vil dog som alt overvejende udgangspunkt kontakte leverandør(er), som er tilmeldt systemet.
For opgaver under 100.000 kr. gælder, at tildeling skal ske til virksomheder, som er lokale, medmindre lokale vurderes ikke at have teknisk kapacitet til at udføre opgaven. I så fald skal forklaring for fravalg dokumenteres. Dette betragtes som ”lokal eller forklar princippet”.
Det er kontraktens pålydende, der er afgørende for, om 100.000 kr. grænsen finder anvendelse. Eksempelvis vil en kontrakt om udskiftning af 10 vinduer til 78.000 kr. være under 100.000 kr. Entreprenøren har, som det også er sædvanligt i forhold til AB18, ret til at udføre ekstraarbejder, der ligger i naturlig tilknytning til kontraktarbejdet. Det er således i dette tilfælde muligt, at kontrakten med ekstraarbejder overskrider de 100.000 kr.
Leverandører angiver ved ansøgning om optagelse, om virksomheden ønsker at opskrives til opgaver inden for begge spor. Leverandører, som afkrydser ønske om at være hhv. stor-, hoved- eller totalentreprenør skal som udgangspunkt vælge lokale underentreprenører via listerne eller forklare, hvorfor dette ikke er sket. Det er den konkrete projektleder hos kommunen, der ud fra en faglig vurdering træffer beslutning om hvilken leverandør, der skal udvælges.
Lokale leverandører defineres som leverandører, der har hjemsted i Helsingør Kommune. Ikke lokale leverandører defineres som leverandører, der ikke har hjemsted i Helsingør Kommune. Hjemsted vil altid være den adresse, som er registreret hos Erhvervsstyrelsen.
Tildeling sker på baggrund af laveste pris. Opgaven og tildeling vil fremgå af projektet i systemet ligesom evt. forbehold angives.
Leverandørlistesystemet er opdelt i tre spor.