Den 18. juni mødtes Helsingør Kommunes §17, stk. 4-opgaveudvalg til den første af i alt fire workshops i arbejdet med at udvikle en ny erhvervspolitik for kommunen. Opgaveudvalget er nedsat af Byrådet som et midlertidigt, rådgivende ad hoc-udvalg, der skal bidrage med viden, perspektiver og anbefalinger til det politiske arbejde.
Udvalget består af fem byrådsmedlemmer samt repræsentanter fra kultur- og uddannelsesinstitutioner, lokale virksomheder og Helsingør Kommune. Sammensætningen sikrer, at både politiske perspektiver, erhvervslivets erfaringer og faglig viden bringes i spil i udviklingen af kommunens fremtidige erhvervspolitik.
Hvad skal vi leve af?
På workshoppen præsenterede Teknologisk Institut hovedpointerne fra analysen af Helsingørs erhvervsliv, herunder kommunens styrkepositioner, udfordringer og udviklingsmuligheder. Med afsæt i analysen arbejdede deltagerne efterfølgende med at identificere og drøfte de globale tendenser og strømninger, som forventes at få betydning for erhvervsudviklingen i de kommende år. Temaer som teknologisk udvikling, demografiske forandringer, geopolitik, grøn omstilling og nye arbejdsformer indgik i drøftelserne om, hvilke prioriteringer den kommende erhvervspolitik skal bygge på.
Workshoppen markerede starten på en proces, der skal bidrage til at besvare centrale spørgsmål om Helsingørs fremtidige erhvervsudvikling: Hvad skal vi leve af i fremtiden? Hvad skal vi være kendt for? Og hvilke strategiske positioner skal kommunen indtage?
Arbejdet fortsætter på de kommende tre workshops, hvor opgaveudvalget skal bidrage til at kvalificere retningen for den nye erhvervspolitik. Politikken forventes færdig og klar til politisk behandling i april 2027.

