Et par sving til højre og et til venstre. Vejen til et job i Helsingør Kommune går ikke altid lige frem. Det kan 41-årige Camilla With fra Helsingør tale med om. I 18 år var hun ansat i Kvickly, blandt andet som kundeservicemedarbejder og senere som kundechef, før hun i 2021 tog en afkørsel, der førte til en plads som kontorelev i Helsingør Kommune.
Et uventet skifte
Jobbet i Kvickly bød på mange problemknuser-opgaver, fortæller Camilla, da kundechefen har ansvaret for både kasselinje, kiosk og bageriudsalg samt vagtplanlægning og administrative opgaver. Det var et alsidigt job med planlægning og service i højsædet. Det passede hende godt.
En periode med sygdom gjorde dog, at hun valgte at sige op. Efter en tid som ledig opstod muligheden for at tage en EUX på U/Nord med henblik på at blive kontorelev bagefter.
- Chancen bød sig for at give mig i kast med en anden branche og se hvad arbejdslivet ellers kunne byde på. Jeg elsker Helsingør og tanken om at skulle arbejde i kommunen, en stor organisation med en bred vifte af arbejdsområder, tiltalte mig meget, fortæller Camilla With, der nu er i gang med sit andet år som kontorelev og afslutter sin uddannelse til sommer.
Service i højsædet
Opgaverne består blandt andet i at betale regninger, sende høringsbreve til borgere, tage imod telefonopkald, oprette bevillinger og overbliksskemaer, booke møder og i det hele taget servicere organisationen bedst muligt. Her kan hun bruge sine kompetencer som problemknuser, sit service-gen og sin forkærlighed for at sætte ting i system.
- Jeg har tit leget kontor som barn. Det dér med at sætte ting i systemer og at planlægge noget - det har altid ligget til mig. Variationen af opgaver kombineret med den fleksibilitet jeg oplever, gør det til en meget attraktiv elevplads i min verden, fortæller hun.
Til gavn for fællesskabet
Faktisk er der mange ligheder mellem at være kundechef i en stor forretning og kontorelev i en kommune. At yde sit bedste til gavn for fællesskabet er en af dem, fortæller Camilla.
- Coop Danmark og Helsingør Kommune er begge to store organisationer – der er mennesker, som skal serviceres, hvad end det er kunder, borgere eller kollegaer. Jeg har det sådan, at man skal tilstræbe sig at yde sit bedste, for det er sådan man skaber noget godt sammen til fællesskabets bedste. Det lyder som en kliché, men det gør det ikke mindre sandt for mig.
Drømmer om fast stilling
Camilla er noget ældre end de andre kontorelever, men det ser hun ikke som et problem.
- Jeg er vist ret ’ung af sind’ i visse henseender. Det skyldes formentlig arbejdsmiljøet i Kvickly med mange unge. Så jeg har det fint med, at nogle af mine med-elever her i kommunen er langt yngre end mig selv.
En fast stilling et sted i kommunen er drømmen. Men opgaverne, kollegerne og stemningen er langt vigtigere end titlen på visitkortet.
- Jeg drømmer om en stilling med varierende opgaver, med en høj grad af selvstændighed, og hvor jeg selv kan præge udformningen af min hverdag. Herudover må arbejdsstedet godt have følelsen af en banegård, hvor der altid sker noget - og så skal der være masser af gode, humoristiske kollegaer omkring mig – det er alfa omega, lyder det.
Camilla har været rundt og snuse til kommunens forskellige centre og afdelinger, først i Center for By, Land og Vand og siden i sekretariatet for Sundhed og Omsorg. De sidste fire måneder af sin elevtid skal hun løse opgaver i hjemmeplejens administration.
Lige nu søger vi nye kontorelever. Er det noget for dig, eller en du kender? Så læs mere her – og søg frem til 4. marts
Bliv kontorelev i Helsingør Kommune