Databeskyttelse - Boligkontoret og Ejendomsadministrationen

Helsingør Kommune er ansvarlig for dine personoplysninger.

Helsingør Kommune er ansvarlig for de personoplysninger, vi behandler om dig.

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte os:

Helsingør Kommune
Ejendomsadministrationen
Stengade 59
3000 Helsingør
CVR-nr.: 64 50 20 18
Telefon: 49 28 28 28

Helsingør Kommune
Boligkontoret
Birkedalsvej 27
3000 Helsingør
CVR-nr.: 64 50 20 18
Telefon: 49 28 28 28



Helsingør Kommune behandler personoplysninger for at kunne løse de opgaver, som vi er blevet pålagt ved lov.

Når vi behandler personoplysninger i Boligkontoret og Ejendomsadministrationen, er formålet blandt andet at løse boligsociale opgaver i kommunen og at udfærdige lejekontrakter med videre. Derudover er formålet at garantere for boligtageres opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for boligorganisationerne til istandsættelse af bolig ved fraflytning.

Kommunen behandler også personoplysninger til at udarbejde ledelsesinformation for at kunne evaluere kommunens drift. Derudover kan vi bruge dine personoplysninger til udvikling og test af vores systemer for at kunne forbedre systemerne. I visse tilfælde bruges oplysningerne også til statistik og forskning. Helsingør Kommune gør ikke brug af automatiske afgørelser.

Vi behandler almindelige og fortrolige personoplysninger om dig. Derudover kan vi behandle følsomme personoplysninger. Det kan fx være oplysninger om helbredsforhold eller domme.

Dine personoplysninger behandles efter:

  • Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e - myndighedsudøvelse (almindelige personoplysninger)
  • Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, jf. stk. 1 (følsomme personoplysninger)
  • Databeskyttelseslovens § 10 (statistik og forskning) og § 11, stk. 1 (cpr.nr.)
  • Forvaltningsloven
  • Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
  • Lov almene boliger
  • Lejeloven
  • Lov om integration af udlændinge i Danmark
  • Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
  • Lov om social service

Du kan finde lovgrundlaget her: Retsinformation

Personoplysningerne er primært oplysninger, du selv har oplyst. Vi behandler også oplysninger, som vi har indhentet fra andre myndigheder, når det er nødvendigt for sagsbehandlingen. Det kan også være fra registre, fx CPR-registeret.

Vi kan videregive dine oplysninger til andre myndigheder, boligselskaber og forsyningsselskaber, hvis det er relevant for behandlingen af din sag. Vi videregiver også dine oplysninger til fx Ankestyrelsen og Rigsarkivet, når vi er pålagt at gøre dette. Helsingør Kommune kan benytte databehandlere, herunder it-leverandører, som vi overlader personoplysninger til. Vi indgår databehandleraftaler med alle databehandlere for at sikre den nødvendige sikkerhed.

Som udgangspunkt overfører eller overlader Helsingør Kommune ikke personoplysninger til lande uden for EU/EØS. I tilfælde af, at der sker en overførsel eller en overladelse til lande uden for EU/EØS, sker dette på baggrund af Europa-Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse, også kendt som EU’s standardkontrakter. Hvis personoplysningerne overføres til USA, kan overførselsgrundlaget udgøres af Data Privacy Framework, hvis modtageren er certificeret derunder.

Dine personoplysninger bliver som regel opbevaret lige så længe som den sag, de indgår i. Vi sletter personoplysningerne, når de ikke længere er nødvendige for, at vi kan udføre de opgaver, vi er pålagt.  Det er i de fleste tilfælde fem år regnet fra, at sagen er afsluttet, fx for at kunne genoptage sagen, opfylde klagefrister og eventuelt svare på anmodninger om aktindsigt.

Visse oplysninger er arkiveringspligtige og overføres derfor til et offentligt arkiv – i de fleste tilfælde Helsingør Stadsarkiv. Oplysningerne slettes i det system, de kommer fra.

Efter databeskyttelsesforordningen (GDPR) har du en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine oplysninger. Det betyder, at:

  • du kan få indsigt i dine personoplysninger i din sag
  • du kan bede om at få (forkerte) personoplysninger i din sag rettet eller i særlige tilfælde slettet
  • du kan i visse tilfælde bede om, at vi begrænser behandlingen af dine personoplysninger
  • du kan gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger
  • du kan tilbagekalde et samtykke, der er afgivet efter GDPR. Som udgangspunkt benytter vi dog ikke samtykke efter GDPR for at behandle dine personoplysninger. Vi behandler i stedet oftest dine personoplysninger som en del af den offentlige myndighedsudøvelse og på baggrund af særlovgivningen, som nærmere beskrevet ovenfor.

 Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på Datatilsynets hjemmeside: Datatilsynet.dk 

Helsingør Kommune har som offentlig myndighed en databeskyttelsesrådgiver (DPO). DPO’en kan hjælpe dig, hvis du har spørgsmål om dine rettigheder, eller hvis du har generelle spørgsmål om kommunens håndtering af personoplysninger.

Læs mere om DPO’en og find kontaktoplysninger

Du kan klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Helsingør Kommune behandler dine oplysninger på.

Datatilsynet
Carl Jacobsens vej 35
2500 Valby
Tlf. 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk 

Du kan finde mere information og kontaktoplysninger på Datatilsynets hjemmeside datatilsynet.dk/borger.

Vær opmærksom på, at Datatilsynet kun er klageinstans i forhold til behandling af dine personoplysninger, men ikke i forhold til håndteringen af din sag hos kommunen. Hvis du er uenig i selve behandlingen af din sag, skal du kontakte det relevante center i kommunen.

Databeskyttelsesrådgiver

Databeskyttelsesrådgiver
Gdanskgade 18
2150 Nordhavn
Tlf.: 72 27 30 02

Digital Post

Borger: Skriv til databeskyttelsesrådgiveren
Myndigheder eller erhverv: Skriv til databeskyttelsesrådgiveren