Overblik over de borgerrettede politikker i Helsingør Kommune, så det bliver mere konkret for kommunens medarbejdere, borgere og andre interesserede, hvordan vi når vores mål i Vision 2030 samt bidrager til størst mulig livskvalitet sammen med borgerne.
Arkitekturpolitik
Byrådet har den 5. maj 2022 vedtaget en ny arkitekturpolitik for Helsingør Kommune. Den sætter rammen for, hvordan vi i Helsingør Kommune vil arbejde med at varetage og udvikle kommunens arkitektoniske kvaliteter. Politikken skal i praksis fungere som et dialogredskab til brug mellem byggeriets og byudviklingens parter.
Arkitekturpolitikken og dens brug i praksis evalueres i 2024. Har du spørgsmål eller input til politikken, som vi skal have med i evalueringen, så kontakt:
Helsingør BYLAB
Sct. Anna Gade 5C
3000 Helsingør
Tlf. 49 28 28 28
Mail: bylab@helsingor.dk
Læs dagsordenspunktet for vedtagelse
Arkitekturpolitikkens formål og indhold
Arkitekturpolitikken er målrettet alle aktører, der ønsker at bygge eller projektudvikle i Helsingør Kommune - private såvel som offentlige bygherrer, projektudviklere og planlæggere. Politikkens pejlemærker skal danne afsæt for lokalplaner, bygninger og bebyggelser, gader og pladser, parkering og anlæg i byerne, langs kysterne og i det åbne land.
Politikken har til formål at:
- Fungere som politisk vedtaget grundlag for byudviklingen
- Signalere til byggeriets aktører, at Helsingør Kommune lægger vægt på kvaliteten af det fysiske miljø
- Redegøre for, hvilke eksisterende kvaliteter, sammenhænge og udviklingsprincipper der lægges vægt på i Helsingør Kommune
- Være et redskab til forventningsafstemning og kvalitetssikring på tværs af organisationen og i dialogen mellem kommunen og eksterne bygherrer.
1.1. Arkitekturpolitiske pejlemærker
Omdrejningspunktet for politikken er seks arkitekturpolitiske pejlemærker for byudviklingen, som skal medvirke til at bevare, udvikle og styrke kommunens fysiske rammer samt at øge opmærksomheden omkring kommunens arkitektoniske kvaliteter.
Pejlemærkerne kan forstås som en tjekliste, der sikrer at man kommer omkring de spørgsmål, som er væsentlige for kommunen i forbindelse med byudviklingen. I dialogen mellem bygherre og kommunen samt i den politiske behandling af byudviklingen vil vi derfor også tage konkret udgangspunkt i pejlemærkerne:
- Vi værner om kulturarven – fra helhed til detalje
- Vi tager afsæt i stedet
- Vi sikrer samspil med landskabet og naturen
- Vi skaber bebyggelser og byrum af høj kvalitet, som understøtter byliv og fællesskaber
- Vi udvikler bæredygtigt
- Vi har fokus på inddragelse og dialog.
1.2. Geografiske særkender
Arkitekturpolitikken beskriver desuden kommunens overordnede geografiske særkender i tre hovedområder; Kystbyerne, Helsingør by og Landområdet. Afsnittet rummer en analyse af områdernes særlige karakteristika og kvaliteter, som kommunen ønsker at værne om og er tænkt som et supplement til pejlemærkerne.
1.3. Bæredygtig arkitektur
Det beskrives i særskilt tema, hvordan vi i Helsingør Kommune vil arbejde for miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i byudviklingen. Afsnittet har direkte relation til kommunens Bæredygtighedsværktøj, som skal medvirke til at understøtte pejlemærke 5.”Vi bygger bæredygtigt”.
1.4. Tjekliste og krav til bygherrer
Med arkitekturpolitikken ønsker Byrådet mere fokus på kvalitet i byudviklingen og debat om den fysiske udvikling af kommunen. Igangsættelse af lokalplaner, større byggerier og byudviklingsprojekter skal derfor ledsages af projektbeskrivelser og visualiseringer.
Som udgangspunkt skal følgende materiale foreligge ved igangsættelse af projektet eller planen:
- Fyldestgørende beskrivelse af projektet og dets anvendelse
- Situationsplan med placering om omfang af byggeri/anlæg og funktioner
- Foreløbig visualisering af projektet
- Ved større byudviklingsprojekter skal endelige planforslag ledsages af en bebyggelsesplan i 3D
- Ved lokalplaner skal foretages en bæredygtighedsscreening
1.5. Arkitekturråd
Som et supplement til Arkitekturpolitikken, har Byrådet i perioden 2022-23 nedsat et Arkitekturråd, som skal rådgive administration og politikere i sager af særlig betydning for kommunens fysiske udvikling.
Rådet skal, med bred, aktuel og uvildig faglig erfaring samt helhedstænkning og et strategisk blik, bidrage til at styrke den byudviklingsmæssige og arkitektoniske kvalitet i en bæredygtig udvikling af Helsingør Kommune.
Bosætnings- og boligpolitik
Byrådet vedtog i august 2019 Helsingør Kommunes Bosætnings- og boligpolitik.
Politikken skal give klarhed for kommunens nuværende og kommende borgere om, hvad vi betragter som vigtige elementer og kvaliteter i en god by- og boligudvikling, og hvordan vi ønsker at understøtte bosætningen.
Læs Bosætnings- og boligpolitikken
Bosætnings- og boligpolitikken skal sikre:
- Variation i boligtyper og -størrelser, både i eksisterende og fremtidigt byggeri.
- Attraktive boliger til de målgrupper vi gerne vil tiltrække og fastholde.
- At omdannelsesområder i byerne udnyttes bedst muligt og skaber byliv.
- At de forskellige lokalområders eksisterende kvaliteter fremhæves og udvikles.
Læs mere om byudviklingen i Helsingør Kommune
Brugerinddragelsespolitik
Der stilles i dag andre krav til den offentlige service end tidligere. Brugerne vil vide, hvad de kan forvente af det offentlige, og de vil være med til at prioritere.
Brugerne kan bidrage med erfaringer og viden om, hvordan det er at modtage en offentlig ydelse. Hvad der virker, og hvad der ikke virker, samt hvad der er behov for.
Formålet med brugerinddragelse er at anvende brugernes oplevelser og vurderinger til at udvikle ydelsernes indhold og kvalitet for at sikre, at ydelserne tilrettelægges bedst muligt efter brugernes behov - inden for de politiske og økonomiske rammer.
Erhvervs- og vækstpolitik
Helsingør Kommune skal sikre de bedst mulige betingelser for erhvervslivet og arbejde for, at erhvervslivet udvikles med udgangspunkt i kommunens styrker og placering i Greater Copenhagen.
Helsingør Kommune vil gerne fremstå som et attraktivt sted at drive virksomhed. Det kan kun ske gennem tæt dialog med det lokale erhvervsliv.
Med Erhvervs- og Vækstpolitikken sætter Byrådet pejlemærkerne for det erhvervspolitiske område. Politikken er blevet til i et tæt samarbejde med erhvervslivet.
Læs Erhvervs- og Vækstpolitikken
For at realisere Erhvervs- og Vækstpolitikken bliver der hvert år udarbejdet en handleplan.
Frivillighedspolitik
Frivillighedspolitikken skal understøtte, at flere borgere bliver aktive i foreningslivet, etablerer nye fællesskaber eller får lyst til at engagere sig i lokalsamfundet på anden vis. Det er Byrådets intention, at der i Helsingør Kommune skal være god grobund for borgerdrevne initiativer. Initiativer, der udspringer af borgernes engagement og motivation, er nødvendige for at sikre levende byer og landsbymiljøer i Helsingør Kommune.
Handicappolitik
Mennesker med handicap lever et selvstændigt, aktivt og engageret liv. Det stiller krav om en fremadrettet og sammenhængende politik for, hvordan kommunen skal tilrettelægge og udvikle sine aktiviteter og tilbud til gavn for borgere med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.
Handicappolitikkens formål er at skabe rammer for et dynamisk og forpligtende samarbejde mellem borgere, erhvervsliv, handicapråd, medarbejdere og politikere i Helsingør Kommune med henblik på at sikre lige muligheder for alle borgere.
Idræt- og fritidspolitik
Klimapolitik
Helsingør Kommunes Plan for klima og bæredygtighed 2020-2030 understøtter visionen om en bæredygtig kommune, hvor vi sammen skaber rammerne for et godt liv og samtidig nedbringer CO2-udledningen til 1,7 tons pr. borger pr. år i 2030 og opnår CO2-neutralitet i 2045. Danmarks nationale mål er at være CO2-neutral i 2050.
Kulturpolitik
Helsingør Kommune er kommet langt på kulturområdet, så det giver genlyd nationalt og internationalt. Den grundlæggende pointe, som bærer kommunens kulturpolitik, er, at kulturens fællesskaber har afgørende betydning for at skabe et mangfoldigt og åbent civilsamfund - for at inddrage og skabe sammen.
I dette brogede og komplicerede billede er Helsingør Kommune også eksemplet på betydningen af at kunne mødes om de store fortællinger.
Ligestillingspolitik
Helsingør Kommune arbejder målrettet for ligestilling og betragter alle medarbejdere som ligestillede uanset køn, alder, handicap, seksuel orientering, religion og etnisk oprindelse.
Det betyder, at der aktivt skal arbejdes for, at alle medarbejdere i Helsingør Kommune sikres lige vilkår, rettigheder og muligheder. I arbejdet med ligestilling skal der dog tages hensyn til de betingelser og muligheder, der er på den enkelte arbejdsplads.
Medborgerskabspolitik
Medborgerskabspolitikken henvender sig til alle borgere i Helsingør Kommune. Politikken henvender sig desuden til en vifte af mulige aktører, fx foreninger og frivillige, virksomheder, boligområder og skolebestyrelser.
Formålet med medborgerskabspolitikken er at fremme en udvikling, hvor kommunen i højere grad opfattes som et fællesskab - og hvor flere borgere aktivt bidrager til udviklingen af lokalsamfundet.
Medborgerskabspolitikken understøtter dermed den del af visionen, der handler om kommunen som et fællesskab: Helsingør Kommune vil være kendt som kommunen, hvor borgere og virksomheder indgår i og bidrager til fællesskabet.
Politik for borgerinddragelse
Helsingør Kommune vil være en bæredygtig kommune, hvor vi skaber de bedste rammer for, at vi kan leve og udleve det liv, vi ønsker sammen.
Sådan lyder visionen for Helsingør Kommune. Kommunen skal ikke skabe rammerne for borgerne, men sammen med borgerne. Borgerinddragelse er derfor et vigtigt omdrejningspunkt for at realisere visionen og styrke det repræsentative demokrati.
Politikken sætter retning for, hvordan Helsingør Kommune ønsker at inddrage borgerne i kommunens udvikling. Politikken giver ikke et svar på i hvilke konkrete situationer, der skal være borgerinddragelse. I stedet er politikkens formål at sikre, at der løbende tages stilling til inddragelse af borgere, virksomheder, foreninger og andre interesserede, når beslutninger skal blive til virkelighed.
I samme ånd er denne politik for borgerinddragelse også i høj grad blevet formuleret af borgere i et såkaldt §17 stk. 4 udvalg. Det vil sige et midlertidigt udvalg nedsat af kommunalbestyrelsen, hvor ønsket har været at inddrage borgere med interesse og viden om borgerinddragelse.
Politik for et værdigt ældreliv
Politik for et værdigt ældreliv sætter en fælles retning for Helsingør Kommunes samlede indsats på ældreområdet de kommende år. De tre overordnede værdier; Livskvalitet, Tidlig indsats og Respekt er udgangspunktet for samarbejdet mellem ældre borgere og Helsingør Kommune.
Politikken består af fem målsætninger er:
- Mestring af eget hverdagsliv.
- Indflydelse og valgfrihed.
- Sammenhæng og tydelig kommunikation.
- Medinddragelse og samarbejde med pårørende.
- Samarbejde med frivillige aktører.
Læs politik for et værdigt ældreliv
Regler for skiltning
Læs om de regler, der gælder for erhvervsdrivendes opsætning af skiltning i Helsingør Kommune. Reglerne er baseret på mange års erfaringer med skiltesager og danner grundlag for Helsingør Kommunes daglige administration af skiltesager.
Erhvervsdrivende, som vil opsætte ny skiltning, skal ifølge Byggeloven altid søge Helsingør Kommune om tilladelse.
Sammenhængende børne- og ungepolitik
Helsingør Kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik skal bidrage til at skabe størst mulig livskvalitet for borgerne og sikre livslang læring for børn, unge og voksne.
Målet er, at alle børn og unge skal være i trivsel, sikres lige muligheder og være inkluderede.
Sundhedspolitik
Sundhedspolitikken henvender sig til alle borgere med særligt fokus på borgere med særlige behov og borgere med kronisk sygdom.
Formålet med en kommunal sundhedspolitik er at skabe rammer for, at alle borgere har lige mulighed for en sund levevis. Det betyder, at kommunen skal etablere tilbud, som fremmer sundhed og forebygger sygdomme.
Sundhedspolitikken er udarbejdet i forlængelse af Helsingør Kommunes vision vedrørende en tidlig indsats. Der er lagt vægt på at øge forebyggende og tidlige indsatser, der understøtter borgerens muligheder for at være aktiv, selvhjulpen og tage ansvar for egen sundhed.
Turismepolitik
Turismepolitik 2020-2025
Turismepolitikken blev vedtaget af Byrådet i november 2019. Den nye turismepolitik skal sikre en bæredygtig turismeudvikling i kommunen og sørge for, at udviklingen sker i samspil med, og med respekt for, vores lokalmiljøer og kultur.
Turismepolitikken supplerer Kulturpolitikken og Erhvervs- og Vækstpolitikken som kommunens strategiske udgangspunkt for turismeindsatsen.
Læs hele turismepolitikken i PDF-udgave
Turismen i Helsingør Kommune fylder relativt meget, og årligt benyttes fx Kulturhavn Kronborg af ca. 2 mio. besøgende årligt.
Turismepolitikken sikrer en bæredygtig turismeudvikling de kommende år
Potentialet i turismen i Helsingør Kommune er langt fra indfriet. Turismen i Helsingør Kommune fylder relativt meget, og årligt benyttes fx Kulturhavn Kronborg af ca. 2 mio. besøgende årligt. Dertil kommer alle de gæster, der tager til Hornbæk eller en tur ud i Nationalpark Kongernes Nordsjælland.
Tilsammen bruger de mange turister ca. 1,9 mia. kr. i Helsingør Kommune.
De mange besøgende udefra har derfor stor betydning for kommunens museer, hoteller, detailhandel, restauranter, cafeer og spillesteder, hvor der årligt er ca. 2.000 beskæftiget inden for turismen.
Helsingør Kommune har, på trods af de flotte tal, en ambitiøs strategi for området, hvor målet er en fortsat vækst og endnu flere besøgende. Dette skal bl.a. nås gennem udviklingen af et attraktivt oplevelsesprogram med rødder i vores fælles kulturhistorie.
Udbuds- og indkøbspolitik
Udbuds- og indkøbspolitikken opstiller de overordnede rammer for indkøb af varer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsopgaver samt for leasing-aftaler i Helsingør Kommune.
Politikken gælder for samtlige udbud og indkøb, og alle kommunens centre og institutioner er forpligtet til at leve op til og rette sig efter udbuds- og indkøbspolitikken.