Forretningsordenen er godkendt på mødet i Seniorrådet den 7. februar 2022.
Konstituering
- Seniorrådet konstituerer sig på sit første ordinære møde med formand, næstformand og kasserer.
- Hvis der er stemmelighed ved valg af formand, næstformand eller kasserer foretages lodtrækning mellem de opstillede kandidater til de tre poster.
- Formand, næstformand og kasserer er fødte repræsentanter med stemmeret til landsorganisationen Danske Ældreråd repræsentantskabsmøder.
- Ved forfald blandt disse 3 vælges en anden repræsentant med stemmeret.
- Ny konstituering sker ved udtrædelse eller hvis 4 medlemmer af rådet ønsker det.
Mødeindkaldelse og ledelse
- Rådets møder ledes af formand eller næstformand
- Ordinære møder afholdes ugen før Omsorgs- og Sundhedsudvalgets møder og fortrinsvis mandage, og følger udvalgets dagsorden for mindst et halvt år ad gangen.
- Der afholdes mindst 10 ordinære seniorrådsmøder om året.
- Ekstraordinære møder kan indkaldes med 3 dages varsel af formanden eller et flertal af medlemmerne. Dagsorden skal angives.
- Suppleanter til Seniorrådet er de kandidater, der ikke har opnået valg i henhold til stemmetal.
Beslutning
- Rådet er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
- Beslutninger træffes ved stemmeflerhed, dog er formandens stemme afgørende ved stemmelighed.
Dagsorden og Bilag
- Formanden foranlediger dagsorden udsendt i henhold til Vedtægter for Seniorrådet udarbejdet i samarbejde mellem Helsingør Kommune og Seniorrådet, dog således, at Seniorrådet har den fornødne tid til at behandle høringssager m.m.
- Dagsorden skal omfatte orientering fra formand, medlemmer, kasserer, nedsatte udvalg og lignende samt sager til behandling.
- Rådets medlemmer kan få optaget punkter på dagsorden ved at henvende sig til formanden senest 3 dage før mødet. Dagsorden udsendes 5 dage før rådets møde.
- Seniorrådet kan invitere gæster til sine møder til information og drøftelse af fælles emner. Rådet drøfter og formulerer evt. en udtalelse m.v. efter gæsten har forladt mødet.
Udtalelser
- Rådet udtaler sig principielt kun om sager, der har været drøftet i rådet.
- Hvis man offentliggør synspunkter i Seniorrådets navn, skal samtlige medlemmer underrettes, og have mulighed for at udtale sig, og et beslutningsdygtigt flertal skal være enige om indholdet.
- Seniorrådets medlemmer kan udtale sig til pressen, som ” medlem af Seniorrådet” uden accept fra de øvrige medlemmer.
Økonomisk kompetence
- Kasserer og formand udarbejder et årligt budget til rådets behandling og vedtagelse.
- Det påhviler kassereren at foretage udbetalinger i overensstemmelse med budgettet samt føre regnskab og forelægge kvartals - og årsregnskab for rådet. Kvartalsregnskab forelægges rådet ved mundtlig orientering.
- Kassereren har fuldmagt til netbank, eventuelt med medarbejdersignatur.
Password opbevares i forseglet kuvert hos centerchef for Sundhed og Omsorg
Formand eller næstformand har konto-kik-beføjelser og pligt til kontrol af udbetalingen.
Arbejdsgrupper
- Rådet kan oprette arbejdsgrupper - samt nedlægge samme - til specielle opgaver på vilkår fastlagt af rådet.
- Arbejdsgrupper og lignende kan ikke udtale sig på Seniorrådets vegne.
Ændringer af forretningsordenen
- Forretningsordenen godkendes på rådets konstitueringsmøde.
- Forslag til ændringer af forretningsordenen fremsendes til rådets behandling og beslutning.