Transportsektoren står i dag for størstedelen af CO2 udledningen i Helsingør Kommune. Derfor skal grønne transportformer fremmes, så Helsingør Kommune kan indfri målet om at være CO2-neutrale i 2045. Det grønneste transportvalg er at gå eller cykle, dernæst offentlig transport og hvis man skal tage bilen, så gerne i delebil, samkørsel og elbil.
Cyklisme
Cyklen er et vigtigt led i reduceringen af udledningen af CO2. Samtidig understøtter cyklen den fysiske og mentale sundhed. Du kan nemt opleve Helsingør Kommune på cykel.
For at få en større andel af borgene til at vælge cyklen, har Helsingør Kommune lavet en cyklistplan. Et af de overordnede mål er at sikre trafiksikkerhed for cyklister. Det skal blandt andet ske ved at skabe sikre cykelruter, så flere skolebørn og deres forældre kan bruge dem. Derudover skal hovedrutenettet udvikles, og pendlerruter skal tilgodeses på tværs af kommunegrænser.
Offentlig transport
Et andet godt alternativ til privatbilismen er at tage tog eller bus, gerne i kombination med cyklen. I 2021 fik Helsingør nye buslinjer, så der kører flere busser i de områder, hvor der bor flest mennesker, og hvor der er mange uddannelsessteder og arbejdspladser.
Læs mere om ruter, priser og afgangstider for busser, lokalbanen, færgen og Kystbanen
Tag et pendlertjek
Ved at tage et pendlertjek kan du se, hvad du kan spare af penge og CO2, og hvor mange ekstra kalorier du kan brænde af, hvis du lader bilen stå.
Fossilfri biltransport
Grøn mobilitet indebærer også at understøtte biltransporten i at være fossilfri.
Helsingør Kommune har en strategi for udvikling af ladeinfrastruktur til elbiler. Den sætter fokus på, hvordan kommunen kan sikre, at der kommer flere elbiler. I strategien kortlægges det blandt andet, hvor der kan opstilles flere ladestandere. På den måde kan der blive skabt en infrastruktur, der understøtter grønne køretøjer.
Vil du opstille en ladestander?
Hvis du vil etablere en el-ladestander, er der en række forhold, du skal være opmærksom på:
Vær opmærksom på ansøgninger og tilladelser
Privat grund eller vej
Hvis du ønsker at opsætte en ladestander på en privat vej eller grund, skal du ikke søge Helsingør Kommune om det.
Offentlig vej eller privat fællesvej
Vil du søge om at opsætte en ladestander på en offentlig vej eller en privat fællesvej, skal du søge Helsingør Kommune om det. Helsingør Kommune skal godkende det i henhold til Lov om offentlige veje og Lov om private fællesveje.
Gravetilladelse
Skal der lægges ledninger og graves i og under vejen, skal din entreprenør ansøge om en gravetilladelse i henhold til Lov om offentlige veje og Lov om private fællesveje.
Vær desuden opmærksom på
- Udgifterne for opstilling og nedtagning af ladestanderen ligger hos dig. Det gælder også de anlægs- og driftsomkostninger, samt udbedring af skader der kan opstå, når ladestanderen bliver opstillet.
- Der er offentlig adgang på private fællesveje. Tænk over, om ladestanderen indstilles til din egen elbil, eller om der er flere, der skal bruge den.
- Ledninger må ikke ligge på vejen, men ønskes det, skal der søges tilladelse om det.
Andet du bør overveje
- Hvor strømmen skal komme fra, og hvor meget strøm der kræves.
- Hvad prisen på strøm er.
- Hvilke tilskudsordninger der er.
- Om du vil eje eller leje ladestanderen.
- Om andre må benytte ladestanderen.
- Om der skal opsættes flere ladestandere i fremtiden.
Kør grønt
”Kør Grønt” er en årlig kampagne for borgere og bilister i Hovedstadsområdet. Kampagnens formål er at give borgene et bedre kendskab til elbiler.
I løbet af dagen kan man stille spørgsmål til elbilister og -eksperter, og få mulighed for at prøvekøre en elbil.
Elbilindsatsen Copenhagen Electric og Elbilforeningen FDEL står sammen bag kampagnen. Helsingør Kommune har deltaget siden 2021.
Samkørsel
Samkørsel i bil kan både sænke dine udgifter til transport og udledninger af CO2.
Af den grund har Helsingør Kommune indgået et samarbejde med virksomheden ”nabogo”, som har udviklet en app til samkørsel.
Læs mere om appen på nabogos hjemmeside:
Ideen bag appen er, at bilkørende pendlere kan lægge deres daglige tur ind på appen, hvorefter andre, som skal samme rute eller en del af den, kan byde ind på ruten og få et lift med. Betalingen foregår ved at den, som kører med, betaler et fast beløb pr. kilometer via appen, som automatisk bliver overført mellem passager og chauffør. Samtidig er appen koblet op på Rejseplanen, så man kan se, hvordan ens tur kan forbindes med den kollektive transport.