Motion i det fri - Sundhedsspor

Sundhedssporene er en nem og sjov måde at få motion og forbedre dit kondital på.

Du løber en kort rute i naturen på mellem 1,5 og 2,5 kilometer. Du udregner du dit kondital ved hjælp af den tid, det tog dig at tilbagelægge ruten.

Ved alle sundhedssporene er der tavler med tabeller, som gør det nemt for dig at få dit kondital. Du skal bruge din højde, vægt og tiden, du har brugt på sundhedssporet.

Kondital er et mål for din krops evne til at optage og forbruge ilt i forhold til din kropsvægt. Dit kondital kan variere fra 20 til 90. Kondital er et udtryk for din kondition. Et højt kondital er en investering i et godt helbred. Med sundhedssporene kan du følge dit konditals udvikling direkte ude i naturen.

Der er tre sundhedsspor i Helsingør Kommune og flere kan komme til med din hjælp!

Sundhedssporene findes i Sundhedsspordatabasen, som viser en oversigt over alle sundhedsspor i Danmark og Norden. Ved at zoome ind på Helsingør vil du kunne klikke på de tre sundhedsspor. Under hvert spor finder du en præcis beskrivelse af ruten, en rejseguide til hvordan du finder den samt beskrivelser af seværdigheder i den nære omegn.

Læs om aktiviteter i Teglstrup Hegn og Hellebæk Skov

Hvis konceptet fanger dig, kan du yderligere melde dig ind og registrere dine resultater i en database, så du kan følge udviklingen i dit kondital. Denne funktion er dog ikke udkommet på dansk endnu, så indtil videre er det den svenske side, som henvises til - registrer dine resultater.

Du kan læse mere om sundhedsspor på Naturstyrelsens hjemmeside.

Naturstyrelsen er igangsætter af projektet og er i samarbejde med kommuner og lokale foreninger i gang med at anlægge 32 sundhedsspor over hele landet.

På hjemmesiden kan du også læse om, hvordan du som borger kan være med til at få flere sundhedsspor i Helsingør Kommune.

Fitnessredskaberne kan bruges af alle aldre og af alle borgere, både dem der er motionsvante og dem, der normalt ikke motionerer. Du kan starte dine foreningsaktiviteter i områderne, du kan mødes med venner og motionere, du kan holde fødselsdag eller noget helt andet, som du forestiller dig, at områderne kan bruges til.

Der er instruktioner på de enkelte redskaber.

Skovfitness i Montebello Skov

Der er opstillet seks fitnessredskaber i Montebello Skov. Montebello Skov ligger ved parkeringspladsen ved Kronborg Ladegårds Vej 9 i Helsingør. Buslinje 802, 840 og 390R stopper tæt ved Montebello Skov.

Skovfitness i Egebæksvang Skov

Der er opstillet 12 fitnessredskaber i Egebæksvang Skov, som ligger ved siden af Beredskabsstyrelsen ved Mirasol på Strandvejen 250 i Snekkersten. Servicebus 841 og buslinje 388 stopper tæt på.

Center for Sundhed og Omsorg

Birkedalsvej 35A