Puljen til den Fælleskommunale §18 pulje er nu åben og kan søges via Allerød Kommunes hjemmeside.
En række kommuner i den nordlige del af Region Hovedstaden har oprettet en fælleskommunal pulje til støtte af frivilligt socialt arbejde efter Servicelovens § 18.
Ansøgningsfristen er 1. maj 2022.
Kriterier for at søge puljen
- Der skal være tale om frivilligt socialt arbejde.
- Tilbuddene skal være relevante for - og kunne benyttes af – borgere i mindst to tilknyttede kommuner.
- Vi prioriterer både nyskabende aktiviteter og støtter velafprøvede eksisterende aktiviteter.
- Ansøgere skal gøre rede for, om man har søgt og/eller opnået støtte andre steder fra.
- Større landsdækkende organisationer er ikke den primære målgruppe for den fælleskommunale pulje, men kan søge til aktiviteter, hvis det kan påvises, at der er lokal forankring i Nordsjælland.
- Tildeling sker ud fra en helhedsvurdering af behov og økonomi, herunder evt. formue.
Hvad kan der søges til?
Der gives støtte til:
- Konkrete aktiviteter for målgruppen.
- Foreninger med et oprettet cvr-nummer og NemKonto.
- Nødvendige driftsudgifter i relation til det frivillige arbejde fx rimelige lokaleudgifter, udgifter til rekruttering, forsikring, annoncering, administration mv.
- Frivilligpleje såsom møder, uddannelse af og kurser, supervision for de frivillige.
Der gives i mindre grad støtte til:
- Transportudgifter, hvor det drejer sig om frivillige.
- Lønudgifter til at organisere eller koordinere den frivillige indsats
Den fælleskommunale pulje yder ikke til støtte til:
- Aktiviteter, som er afholdt på ansøgningstidspunktet.
- Lokaleleje til særskilte aktiviteter for foreningen.
- Aktiviteter med et politisk, religiøst, underholdende eller kommercielt formål.
Tilskuddet skal bruges til det, der er søgt om. Bruger jeres forening ikke alle midlerne, skal I betale restmidlerne tilbage til Gribskov Kommune, som varetager udbetalingerne.
Ansøgningsfrist og sekretariatsfunktion
Ansøgningsfristen 2022 for Den Fælleskommunale §18 pulje 2022 er 1. maj 2022.
Sekretariatsfunktion
Allerød Kommune varetager i 2022 sekretariatsfunktionen og sagsbehandler indkomne ansøgninger.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til sekretariat@alleroed.dk, att. Michael Eskedal.
Økonomiske rammer
De deltagende kommuner bidrager med 1 kr. pr. borger. Det giver et samlet beløb på ca. 277.000 kr. Hertil kommer eventuel overførsel af ubrugte midler fra året før.
Tildeling af de fælleskommunale §18 midler 2021
I 2021 er der uddelt 265.950 kr. til i alt 20 foreninger.
Oversigt over de foreninger, der fik tildelt §18-midler:
- Bedre Psykiatri, Hillerød,Allerød, Gribskov og Halsnæs: 15.000 kr.
- Osteoporoseforeningen, afdeling Nordsjælland: 6.000 kr.
- Epilepsiforeningen, Kreds Nordsjælland: 9.000 kr.
- Frivilligcenter Helsinge: 32.750 kr.
- Din Lokale Bisidder: 10.000 kr.
- SIND Nordsjælland: 50.000 kr.
- Pindstrup Centret: 10.000 kr.
- Ungdommens Røde Kord – Slaraffenlejr: 15.000 kr.
- Tandemklubben Nordsjælland: 10.000 kr.
- Foreningen Den Boligsociale Fond: 20.000 kr.
- Ulykkespatientforeningen – Nordsjælland: 10.000 kr.
- Døveforeningen af 1866: 7.500 kr.
- Downsforeningen Nordsjælland: 8.000 kr.
- Dansk Blindesamfund, kreds Nordsjælland: 10.000 kr.
- Brohusklubben: 7.500 kr.
- Prostakræftforeningen PROPA - Region Hovedstaden: 13.700 kr.
- LYLE- Patientforeningen for LYMFEKRÆFT, LEUKÆMI og MDS: 10.000 kr.
- Nyreforeningen Nordsjælland: 10.000 kr.
- SAND Nordsjælland - De hjemløses Landsorganisation: 3.500 kr.
- Fonden Krisecentret Røntofte: 8.000 kr.
Oversigt over de foreninger, der fik afslag på §18-midler
- Red Barnet Allerød.
- Overskudsprodukter for social godhed.
- Børns Vilkår.
- Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade.
- Ældre Sagen Hørsholm afdelingen.
- Dansk Præmatur Forening.