Når I som frivillig forening modtager offentlige tilskud, skal I have et CVR-nummer og en NemKonto. I det Centrale Virksomhedsregister findes en oversigt over foreninger, der allerede har CVR-nummer.
NemID
I skal bruge et privat NemID, første gang I opretter jeres forening hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, det kan fx være formandens eller kassererens.
Den første i foreningen, der bestiller en NemID medarbejdersignatur til foreningen, bliver automatisk NemID administrator og skal godkende andre personer i foreningen, som skal have adgang til foreningens Digital Post. NemID administrator kan bestille nye/ekstra nøglekort el nøglefil til dem, der skal have adgang.
CVR-nummer
Et CVR-nummer kan fås hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det er gratis at få et CVR-nummer, men det er kun muligt at lade sig registrere online og med NemID. Erhvervsstyrelsen sender en bekræftelse med jeres CVR-nummer på mail.
NemKonto
Kontakt jeres bank og bed dem indberette jeres foreningskonto som en NemKonto. Inden I beder banken om at indberette NemKonto, så spørg til deres gebyrpolitik. Ikke alle banker opkræver gebyr af foreninger.
Gode råd
Erhvervsstyrelsen vil hvert år bede om bekræftelse på, at foreningen stadig er aktiv. Derfor er det vigtigt, at I registrerer mailadresser, der rent faktisk er i brug - og helst flere, så I er sikre på at modtage mailen.