Hvis du ikke kan finde ledige tider, er det fordi, at alle tider er bookede. Det sker, at borgere annullerer en reservation. Når det sker, bliver tiden frigivet igen og andre kan reservere den. Vi frigiver desuden løbende nye tider. Hold øje med tiderne.
Udløber fristen?
Kan du ikke få en tid, inden din overgangsperiode til MitID udløber, skal du ringe til din bank og bede dem om at forlænge fristen.
Hjælp til forskellige situationer:
Jeg har ikke et gyldigt dansk/færøsk/grønlandsk pas og skal bestille MitID
Hvis du har NemID, kan du selv bestille MitID på MitID.dk. Det kræver dog, at dit NemID er opdateret.
Hvis du ikke har NemID, skal du bestille en tid. Bestil altid en tid, inden du møder op i Borgerservice.
Bestil tid til MitID
Jeg bor i udlandet og har ikke et gyldigt dansk/færøsk/grønlandsk pas og skal bestille MitID
Hvis du har NemID, kan du selv bestille et nyt MitID på MitID.dk.
Hvis du ikke har NemID, skal du bestille en tid. Bestil altid en tid, inden du møder op i Borgerservice.
Jeg har fået ny telefon
For at aktivere MitID appen på en ny telefon, skal du bruge en aktiveringskode.
Sådan får du en ny aktiveringskode:
- Download appen til din nye telefon og scan dit pas - se vejledning MitID.dk
- Har du en kodeviser eller kodeoplæser, kan du logge på MitID.dk og bestille en ny aktiveringskode.
- Har du MitID appen installeret på en anden telefon eller tablet, kan du bestille en ny aktiveringskode på MitID.dk
- Hvis din telefon ikke kan scanne dit pas kan du låne et familiemedlems telefon, der kan scanne og som har MitID appen installeret på telefonen. Nu kan du bestille en ny aktiveringskode ved at følge vejledning på MitID.dk - Link til vejledninger på MitID.dk
Kan du ikke benytte nogle af mulighederne, skal du bestille en tid. Bestil altid en tid, inden du møder op i Borgerservice.
Jeg vil installere MitID appen på en af mine andre enheder (telefon eller tablet)
For at installere MitID appen på en af dine andre enheder, skal du bruge en aktiveringskode. Du kan bestille en ny aktiveringskode på MitID.dk.
Se vejledning
Jeg ønsker at bruge MitID fra en PC med kodeviser eller kodeoplæser
Har du ikke en telefon eller tablet, der kan bruge apps, eller ønsker du at bruge MitID fra en PC, skal du bruge en kodeviser eller en kodeoplæser. Kodeviser eller kodeoplæser kan du bestille på MitID.dk - se vejledning på MitID.dk.
Vi anbefaler, at du får leveret din kodeviser eller kodeoplæser til din egen adresse.
Hvis du bestiller kodeviseren eller kodeoplæseren til afhentning i Borgerservice, SKAL du bestille en tid i Borgerservice til udleveringen. Bemærk at der kan være ventetid på at få en tid i Borgerservice.
Kan din telefon eller tablet bruge apps, anbefaler vi, at du også har MitID på din telefon eller tablet.
Jeg er pårørende til en, der skal have MitID
Opret MitID til dine pårørende fra din egen telefon
Hvis du gerne vil hjælpe dine pårørende med at få MitID, så kræver det:
- At din pårørende har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas.
- At du har en telefon, der kan scanne passet.
- At du har MitID appen på din egen telefon.
Jeg er pårørende til et familiemedlem, som ikke er digital
Borgere, som ikke er digitale og som ikke selv kan bruge MitID, kan ikke få MitID. Du kan som pårørende ikke få fuldmagt til at bruge eller få udleveret en andens MitID.
Du skal i stedet:
- Kontakte din pårørendes bank, hvis det drejer sig om din pårørendes bankforhold.
- Søge om en digital fuldmagt, hvis det drejer sig om at benytte offentlige løsninger. Søg om digital fuldmagt
Husk at din pårørende også kan blive fritaget for digital post fra det offentlige.
Læs om fritagelse for digital post
Bestil eller aflys tid
Bestil tid i Borgerservice hvis du har brug for hjælp
Bestil tid til MitID, hvis:
- Du ikke har et gyldigt pas eller kørekort.
- Din telefon ikke kan scanne.
- Du har brug for at få hjælp til MitID.
Bestil altid en tid, inden du møder op i Borgerservice.
Aflys din tid
Du skal aflyse din tid, hvis du alligevel ikke får brug for den.
Forbered dig inden du møder op i Borgerservice
Det er vigtigt, at du er godt forberedt, da du ellers risikerer, at vi ikke kan hjælpe dig.
Husk gyldig legitimation
Medbringer du ikke gyldig legitimation, kan vi ikke hjælpe dig.
Før vi kan udlevere dit MitID, skal vi have bekræftet din identitet. Det gør vi ved at:
- Du medbringer gyldig legitimation.
- Du stilles kontrolspørgsmål fra CPR-registreret.
eller:
- Du medbringer gyldig legitimation.
- Du medbringer et vidne, der har gyldig legitimation med og sit MitID.
Husk gyldig legitimation
Læs om legitimation, kontrolspørgsmål og krav til vidnet på MitID.dk
God råd inden du møder op til din tid i Borgerservice
Inden du møder op til din tid i Borgerservice, kan du:
- Downloade MitID appen til din telefon.
- Med fordel tage stilling til, hvad dit bruger-ID skal være. Læs om bruger-ID til MitID